Is er al licht in de tunnel voor botsviaduct N242? Voorlopig niet, zo bleek uit de beantwoording van vragen Namens Noord-Hollanders. in de commissievergadering gisteren. Al jaren is het een probleem: het spoorviaduct dat over de N242 loopt, is net te laag en wordt voortdurend ‘aangetikt’ door hoge vrachtwagens. Soms is het een tikje, maar regelmatig is het een echte botsing, vandaar dat dit spoorviaduct N242 ook wel het botsviaduct of de botstunnel is gaan heten.
Telkens als een vrachtwagen tegen het botsviaduct N242 botst, ligt alles stil. Niet alleen is er een probleem op de weg die daar toch al smal is, zodat niemand er meer door kan. Ook is inspectie door Prorail nodig om te controleren of de trein nog veilig over het viaduct kan gaan. Daarmee ligt ook het treinverkeer een tijdje stil, en dat op een drukke reizigersroute!
Meerdere keren stelde Namens Noord-Hollanders. er al vragen over. De laatste keer was er sprake van om meetapparatuur over de weg te bouwen, zoals bij tunnels op snelwegen. Dan signaleer je tijdig of een vrachtwagen te hoog is om eronderdoor te gaan. Het probleem daarbij was alleen dat een te hoge vrachtwagen na dat meetpunt nergens meer kon uitwijken. Dus is die oplossing niet gekozen maar werd volstaan met extra borden. Het was eigenlijk wel te verwachten dat dat niet zou werken. Zo ontstond eerder deze maand een botsing met 3 vrachtwagens, omdat de 1e vrachtwagen op het laatste moment twijfelde of hij onder het botsviaduct N242 doorkon, afremde en de andere 2 vrachtwagens er vervolgens op knalden.
De gedeputeerde gaf bij de beantwoording van onze vragen aan dat nu samen met Prorail verder wordt gekeken naar een oplossing. Maar, zo waarschuwde hij, er zijn niet veel opties, het is nog niet zo gemakkelijk. Aanpassing van het hele traject staat in de planning maar duurt nog wel een paar jaar. Voor oplossingen tot die tijd zijn suggesties dus welkom, mail ons gerust!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte van onze inzet en acties:
Min of meer een ‘easy fix’ zou zijn om de weg een paar decimeter uit te graven. Dat geeft op den duur natuurlijk gedoe met grondwater, dus je zult er een soort kuip van moeten maken met aan beide kanten roosters voor hemelwaterafvoer opdat niet het hele baanvak naar het diepste punt draineert, en voor het verdiepte deel tussen die regenwaterroosters een afwatersysteem met pomp. Da’s natuurlijk niet ideaal, maar als je een tijdelijke oplossing zoekt voor een paar jaar die om die reden niet te veel mag kosten, dan lijkt dit me een redelijke oplossing.
Inderdaad.
Er wordt heel gewichtig over gedaan, maar zo ingewikkeld is het allemaal niet.
De doorrijdhoogte is nu al 4.00m, dus het wegdek hoeft slechts 0 tot 20 cm te zakken over een totale lengte van zo’n 60 meter, waarvan 20 meter onder het viaduct door op maximale diepte.
Als een GWW-aannemer van enig formaat zich daar kwaad op maakt, is het in een weekeindje te regelen:
Vrijdagavond 19:00u: plaatsen verkeersmaatregelen en bebording omleiding via Westtangent, wegvak afsluiten, frezen asfalt.
Vrijdagnacht: uitbreken fundering, afgraven zandbaan en uitgraven cunet.
Zaterdag: plaatsen L-wanden, aanvullen zandbaan, aanbrengen drainage en HWA-riolering.
Zaterdagavond: profileren en verdichten zandbaan.
Zaterdagnacht: aanbrengen, profileren en verdichten nieuwe fundering.
Zondagochtend: aanbrengen goten, plaatsen en aansluiten kolken.
Zondagmiddag: aanbrengen onderlaag en 1e tussenlaag asfalt.
Zondagavond: aanbrengen 2e tussenlaag en deklaag asfalt.
Zondagnacht: aanbrengen thermoplastische wegmarkeringen, uitvoeren revisiemeting, verwijderen verkeersmaatregelen en borden omleiding.
Maandagochtend 5:00u: wegvak open.
,
Vrachtauto’s verplicht rechtsaf via de westtangent laten rijden, dus verbieden links bij de splitsing westerweg/westtangent
Ik sluit me bij J Meintjens aan. Als je bam of heijmans of kws of boskalis of van Oord of Dekker of weet ik veel wie dan is er binnen 2 maanden een oplossing. Als je kijk naar de schadelast de afgelopen 40 jaar dan is die enorm. Vrachtwagens om laten rijden is natuurlijk geen goed plan. Zullen ze op de Westtangent blij mee zijn, not. Tussen Gibraltar en Oslo is het gewoon het laagste viaduct en deze had 40 jaar terug al moeten worden aangepakt.
Lieve Noord-Hollanders, velen van jullie dachten mee over tijdelijke oplossingen voor het botsviaduct op de N242. Alle reacties heeft Namens Noord-Hollanders. verzameld in een document en gisteren overhandigd aan gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid Jeroen Olthof. Gekeken wordt nu of de suggesties haalbaar zijn, wij hopen het! Samen maken we de Noord-Hollandse infrastructuur weer een stukje beter – dank voor de vele reacties en suggesties! https://www.n-nh.nl/oplossingen-botsviaduct-n242/