Verkeersperikelen bij bedrijvenpark WFO. Dit bedrijventerrein groeit met steeds meer ondernemingen waaronder grote distributie- en transportbedrijven. Er werken 6000 mensen! Toch is er maar 1 toegangsweg met een rotonde waar alles in de spits vast komt te staan. Zie ook deze video. Er is dringend een oplossing nodig!
Dagelijks staat het verkeer een paar keer muurvast bij het bloeiende bedrijvenpark WFO in Zwaagdijk-Oost (tussen Hoorn en Enkhuizen). Dit levert veel vertraging en zelfs gevaarlijke situaties op, ook omdat er heel veel vrachtwagens via de rotonde langskomen. Het is de enige toegangsweg die er is. Helemaal problematisch worden deze verkeersperikelen het als je bedenkt dat ook hulpdiensten hier vast kunnen komen te staan. Zie deze video. Dat kan een nachtmerrie creëren op een zo groot en druk bedrijventerrein.
Opvallend is ook dat je bijna niet op de fiets naar dit bedrijventerrein kunt gaan. Fietsstroken zijn er beperkt. OV is er ook weinig dus het verbeteren van de fietsbereikbaarheid is belangrijk. En dat moet ook veiliger. Zorg dat fietsers niet steeds op dezelfde route zitten als vrachtwagens – zeker niet bij de rotonde. Want vrachtwagenchauffeurs hebben slecht zicht hebt fietsers, zeker als vrachtwagens eenmaal stilstaan bij een rotonde, en fietsers ineens opduiken.
We kunnen trots zijn op West-Friesland dat zoveel groeiend en bloeiend bedrijfsleven heeft. Het is belangrijk dat de overheid, in dit geval de provincie Noord-Holland, daarbij dan een faciliterende in plaats van hinderende factor is. Het bedrijfsleven vraagt al jaren om aandacht voor de verkeersperikelen. Men heeft nu maar zelf een onderzoek laten doen naar oplossingen. In december verscheen het zogenaamde haalbaarheidsrapport: een Turbo-ei-rotonde (wie bedenkt zo’n naam!) blijkt de beste oplossing te zijn.
Helaas is nog geen beweging zichtbaar bij de provincie om hiermee aan de slag te gaan hoewel de provincie er zelf aan heeft meebetaald. Statenlid Grethe van Geffen heeft schriftelijke vragen gesteld om te weten te komen of de provincie in actie komt. Wat vinden ze van het rapport en de oplossingen? En zitten er ook betere fietsverbindingen in de planning?
Op 3 maart verscheen een bericht over mijn vragen in NH Dagblad (hieronder) en op 16 maart verscheen een bericht op de site van Medemblik Actueel.
Op 22 maart zijn de antwoorden op mijn schriftelijke vragen ontvangen. Gedeputeerde Staten zien niet veel noodzaak iets te doen. Maar het verhaal gaat nog verder. In de commissie M&B is besloten een werkbezoek af te leggen aan WFO, en de gedeputeerde heeft beloofd zelf ook bij het bestuur van WFO langs te gaan en nog eens goed naar de problemen met de hulpdiensten te kijken. Wordt vervolgd dus!
24 maart 2022, naar aanleiding van de bespreking in de commissie Mobiliteit & Bereikbaarheid, nadere media berichten:
* op https://www.medemblikactueel.nl/2022/03/24/statenleden-buigen-zich-over-verkeerssituatie-bedrijventerrein-wfo/
* op https://onswestfriesland.nl/2022/gemeente-medemblik/statenleden-buigen-zich-over-verkeerssituatie-bedrijventerrein-wfo-in-zwaagdijk-oost/
* op https://rtvwestfriesland.nl/statenleden-buigen-zich-over-verkeerssituatie-bedrijventerrein-wfo-zwaagdijk/
* in https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220327_63064929